25 év tapasztalata egy helyen

Tudásbázis

Kicsi kocsi, kis profit

Ez volt a szavajárása az autógyártást forradalmasító zseninek, Henry Fordnak és azonos nevű unokájának. A jeles mérnök. feltaláló a komoly méretű járgányokban és az extraprofitban hitt. Mindössze 12 éves volt, amikor már készen állt az első Ford szerviz. A családi farmjukon kis gépműhelyt rendezett be magának. Három esztendő múlva, 1878-ban már elkészítette itt első gőzgépét. A Ford szerviz tapasztalatgyűjtésre szolgált, ezután Detroitban kitanulta a gépész szakmát. Még harmincéves sem volt, amikor az Edison Illuminating Company főmérnöke lett. Elég ideje maradt, hogy belsőégésű motorokkal kísérletezhessen.
Legelső autóscége tönkrement, de 1903-ban 11 társával együtt megalakította a Ford Motor Company-t, amelynek kezdőtőkéje mindössze 28 ezer dollár volt. Ez a társaság praktikus és megfizethető autóival megváltoztatta az emberek életmódját a 20. században. Klasszikus Ford szerviz kialakítása még nem merült fel, hiszen 15 hónap alatt 1700 autót gyártott az üzem. A gépkocsikat 1903-1908 között az angol ábécé első 19 betűje alapján keresztelték el. Az „A-modell” kétüléses gépkocsi volt, 1668 cm3-es, 8 lóerős, kéthengeres boxermotor hajtotta, a szerencsések 750 dollárért vásárolhatták meg. A nagy áttörést aztán a T-modell hozta meg. Az autó bolygóműves sebességváltóját és elektromos gyújtóberendezését Galamb József tervezte meg, de a fejlesztésben részt vett Farkas Jenő is. Orrában 2900 cm3-es négyhengeres motor duruzsolt, végsebessége a 72 km/h-t is elérhette. Ez lett a világ első sorozatgyártású gépkocsija, két évtized alatt 15 millió darabot adtak el belőle az amerikai középosztálynak. A benzin mellett petróleummal és etil-alkohollal is képes volt működni. A cég képviselői most már Ford szerviz létrehozásában is gondolkodtak. A Bádog Böske néven emlegetett legendás autóból a gyártás csúcspontján 10 másodpercenként gördült le egy példány a futószalagról.

 

Egy csilivili A-modell

 

A Ford ovális márkajelzése az egyik legismertebb emblémává vált a világon. 1914-ben nagyjából minden második gépkocsi ezt viselte! A nagyobb európai terjeszkedés érdekében 1931-ben Kölnben nyitott gyárat az alapító, a pletykák alapján csaknem Esztergom a kiválasztott. Az európai részlegét azonban csak 1967-ben alapította meg a cég Ford Of Europe elnevezéssel. Nyugat-Európában ekkor már rengeteg Ford szerviz létesült.

A konszern más autómárkákat is megszerzett: a Lincolnt, Mercuryt, továbbá 2007/2008-ig az Aston Martint, Jaguart és a Land Rovert is birtokolta. 1976 óta minden Ford járművön a kék és ezüstszínű ovális emblémát használják, amely a folyamatosságra, biztonságra és a sebességre utal. Éppen ezen tulajdonságok miatt fontos minden Ford szerviz, amelyek biztos háttér-támogatást nyújtanak. Az első igazán kisméretű Ford, az elsőkerék- meghajtású Fiesta hatalmas sikert aratott Európában, rácáfolva Henry Ford pikírt megjegyzéseire.

 

A legendás Ford-embléma

 

A Kádár-korszak Magyarországán, a Merkurokban persze senki sem juthatott hozzá ilyen modellekhez, de a Capri, Cortina vagy Escort márkákról is csak álmodozhattak a száguldás megszállottjai. Igaz, a városi legenda szerint 1969-ben hűtőgépekben fizetett Magyarország egy szállítmány Ford Escortért. Vajon Ford szerviz merre akadt a meghibásodott autócsodákhoz? Vagy azokat is a jászberényi Lehel szerelői javították? A rendszerváltást követően aztán a konszern megalapította a Ford Hungária Kft-t 1990-ben. Kiépült a javítóműhelyek hálózata is: ma már Mosonmagyaróvártól Békéscsabáig számtalan Ford szerviz szolgálja ki az igényeket. Az is igaz, hogy frizsiderben nem lehet fizetni a javítási költségeket.
Manapság már a Ford Galaxy, Ranger, Tourneo járgányok hozzák lázba a márka szerelmeseit. Ha az autósnak az üzemenyag-ellátó rendszerrel akad problémája, akkor a mosonmagyaróvári Ford szerviz az egyik legjobb megoldás, hiszen a befecskendező, adagoló rendszert Bosch EPS815, Hartridge, Mirköz MD800, Carbon Zapp injektorvizsgáló eszközökkel vizsgálják. Mintha Henry Ford szavai csengenének a fülünkbe: „A pénz olyan, mint a láb vagy a kéz. Vagy használod, vagy elveszíted.”

 

Igazán menő, a GT40 versenyautó, amely Le Mans-ban 1966-1969 között verhetetlen volt