A legfantasztikusabb dízelmotor/ok
A dízelmotor kiemelkedő hatásfoka már száz évvel ezelőtt ismert volt, ám nagy méretük és súlyuk miatt sokáig csak kisebb üzemekben működtek stabilmotorként. Majd tehergépkocsikhoz, hajókhoz, mozdonyokhoz használták fel. Ám 1936-ban bemutatták az első sorozatgyártású személyautót, amelyet dízelmotor hajtott. A négyhengeres Mercedes 260D 45 lóerős motorral rendelkezett, s 100 km-en 9-10 liter gázolajat fogyasztott. A második világháborúban már megjelentek a dízelmotor által hajtott repülőgépek, tengeralattjárók, tankok. Közülük kettőt emelnénk ki. A legendás szovjet harckocsi, a T-34-es motorja 38000 cm3-s volt, V12 hengeres, öntött alumínium blokkal. Ez a dízelmotor 493 lóerővel rendelkezett, a 30 tonnás tank közúton 54 km/h-s sebességet tudott elérni, igaz ekkor óránként 200 liter gázolajat „hörpölt fel”. A dízel meghajtás növelte a hatótávolságot, csökkentette a tűzveszélyt.
Régen
A náci Németország csodafegyverének számított a XXI-es típusú tengeralattjáró, de már csak egyetlen harci bevetésben vehetett részt. A két háromszárnyú hajócsavart két darab, 3900 lóerős, MAN M6V40 / 46KBB, 6 hengeres kompresszoros dízelmotor forgatta, amelyeket a víz alatti működéshez snorkellel (légzőcső) is elláttak. A búvárhajót 57 fős legénység üzemeltette, akik szinte luxuskörülmények között éltek: hűtőkamra és zuhanyzó is volt a hajótestben. A víz alatti haladáshoz két 4900 lóerős elektromotort is beépítettek, 15-17 csomóra (28-31 km/h) gyorsulhatott fel. Extra teljesítményre volt képes a Union Pacific által 1969-ben üzembe helyezett EMD DDA40X dízelmozdony is, becenevén Centennial. A 254 tonnás monstrum számára legfeljebb 144 km/h-s sebességet engedélyeztek, 6689 lóerőt tudott felmutatni. Mégsem vált sikeressé, mivel a hosszú futóművei miatt az ívekben túlzottan kopott a sín és a nyomkarima.
A legnagyobb dízelmotor a világon 2600 tonna, 14 hengeres, turbófeltöltésű. A finn Wärtsilä-Sulzer RTA96-C dízelmotor társasház méretű, hatalmas konténerszállító teherhajókat hajt. Tizenöt esztendővel ezelőtt dobták piacra, s már 300-nál is többet adtak el belőle. Nagyjából 112 000 lóerős, naponta 250 tonna gázolajat nyel el. Hihetetlenül gazdaságos dízelmotor, az elégetett üzemanyag több mint 50 %-át képes hasznos energiává alakítani, míg a személyautók csak 25-30 %-ot.
Most
Persze szépen muzsikál az Audi Q7-es 12 hengeres motorja is. A konstrukciót csak 2009-2012 között gyártották. A sportos utcai terepjáró 5,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, teljesítménye 500 lóerő. A Q7-be épített dízelmotor 60 fok hengerszögű, hét helyen csapágyazott főtengelye kovácsolt acél. Jelenleg a Magyarországon, márkakereskedésekben kapható modellek közül a Porsche Cayenne Diesel S-ben találjuk a legnagyobb dízelmotort. A 4,2 literes V8-as erőgép 385 lóerős. A VW konszernek volt még ennél is nagyobb, ötliteres dízele is, amelyben 10 henger dolgozott, de az Audi Q7-est csak megközelíteni tudta a teljesítménye.
A dízel motorkerékpár első hallásra idióta ötlet. Indiában a Royal Enfield mégis gyárt ilyent, mivel az országban a gázolaj még mindig jóval olcsóbba benzinnél. A valaha készített legnagyobb dízel motorkerékpár a Star Twin Thunder Star 1200 TDI volt, amelyben 1,2 literes VW dízelmotor dolgozott, s ez egyenesen a Lupoból érkezett. Gépkocsiban a közelmúlt legapróbb dízelmotorját a Smart használta kisautóiban, a Smart City-Coupé és Fortwo hengerűrtartalma mindössze 799 cm3, s az első generációban 41 lóerős teljesítményt voltak képesek kipréselni magukból. Igaz, akár 135 km/h-ra gyorsulhattak, s 100 kilométerenként 3,5-4,5 liter gázolajat fogyasztottak. E példák is bizonyíthatják, hogy a dízelmotor a múltban, jelenben és talán a jövőben is menő dolog lesz.