Teljes fordulatszámon
Gyakran megesik, hogy az autósok csak az utolsó pillanatban érzékelik, ha gépkocsijukban valami meghibásodik, elromlik. Ez azért kellemetlen, mert előfordulhat, hogy hosszabb időre nélkülözniük kell a járművet, ráadásul az autószerelés csak magas költségekkel oldható meg. Ezért lenne fontos a gépkocsi rendszeres átvizsgálása, ellenőriztetése. Így az autószerelés gyakorisága is csökkenthető, ráadásul költségkímélő, s megkíméli a tulajdonost a felesleges kiadásoktól. Ha más alkatrész nem okozhatja a hibát, akkor szükséges a dízeladagoló javítása. A motor diagnosztikája során az adagoló a legutolsó azok közül, amelyekben a szervizek a hibát keresik. Az adagoló a dízelmotor „agya”, a megfelelő mennyiségű és nyomású üzemanyagot kell biztosítania bármely fordulatszámon.
A dízeladagolók két alapvető típusa a soros és az elosztó (forgóelosztós). A soros rendszerek leginkább teherautókon, munkagépeken találhatók, de a Mercedes-Benz személyautók többségébe is ilyent építettek.
Jellemzőjük, hogy ugyanannyi adagolóelem található a szivattyúban, mint ahány henger van a motorban, az elemek fogasléccel kapcsolódnak egymáshoz, amely a fordulatszámot szabályozza. A soros adagoló lehet mechanikus és elektromos kivitelű is. Minden hengert külön kell beszabályozni, így javításkor sok időt tölt a próbapadon a szivattyú. Az elosztó típusú adagoló esetén a szárnylapátos tápszivattyú a rendszer lelke, amely az üzemanyagot szállítja a tankból. A tápszivattyú nem képes levegőt szállítani, ezért a felszerelésekor fel kell tölteni a dízeladagolót üzemanyaggal, és csak ezután szabad a légtelenítés folyamatát megkezdeni. A fordulatszámot egy röpsúlyos szabályozó, egy gázkar és egy szabályozókar összehangolt működése biztosítja. Az elosztó adagoló is mechanikus vagy elektromos lehet. A mechanikus javítása a legtöbb esetben tömítésgarnitúra cserét, illetve próbapadi beállítást jelent. Ma már szinte kizárólag elektromos dízeladagolókkal szerelik az új autókat.
Az adagoló típusok áttekintése
De vessük csak tekintetünket néhány szervizekben jól ismert adagolóra! Renault, Peugeot, Citroen, Ford, Opel és más típusú gépkocsikban gyakran találkozhatunk Lucas CAV forgóelosztós adagolóval. Könnyen beszerezhetők hozzá a szükséges alkatrészek: csapágy szett, adagoló leállítószelep, adagoló lapát, excenteres átvezető, turbómembrán, javítókészletek, javító szett. A Lucas adagoló leggyakoribb hibái könnyen orvosolhatók a szervizekben. A dízeladagoló tesztelésére speciális tesztpadokat használnak. Ha szivárog belőle a gázolaj, a tömítéseket cserélik, ha az adagoló meghajtó tengelynél folyik, akkor a rendszer csapágyazásával is foglalkozni kell. Amennyiben a gyújtás levételekor nem áll le a motor, akkor új leállító mágnesszelepre lesz szükség. Amikor hideg indításkor kopogó vagy kék füstös alapjáratot tapasztal a tulajdonos, akkor az előtöltés állító elektromos szelep szorul cserére. Ha turbós motornál nincs teljesítmény, a turbómembrán használódott el.
A Lucas adagolók ma már Delphi néven futnak. A DPA, DPC, DPCN, DP200-310 típusok leggyakrabban munkagépek motorjain találhatóak meg. Az első kettő viszonylag régi rendszer: folyás, csapágyazás, tápszivattyú hibájával most is javíthatóak. A DPCN elektronikus előtöltés szabályozású adagoló, ezért a „rezgő” szelepét ellenőrzik, cserélik a szervizek. A Delphi korábban Lucas elektronikus szabályozású adagoló típusa az: EPIC. Ez ma már nem javítható, mivel az alkatrész utángyártás évekkel ezelőtt leállt.
A Denso korábban NipponDenso márkanévre hallgatott. Mechanikus változata a VE már kiszorulóban van, de a szivárgás, csapágyazás, tápszivattyú hibát még megreparálják rajta az autószerelők. A Denso elektromos szabályozású változata az EDC-V5, javításkor az adagoló oldalán lévő eprom-modult átprogramozzák. Ilyen Denso található például az Opel ISUZU és a Mazda Premacy motorjain is.
A dízeladagoló rendszerek egyre inkább háttérbe szorulnak a korszerű common-rail rendszerek térhódítása és a környezetvédelmi előírások szigorodása miatt, nemsokára már csak a közös nyomócsöves befecskendezés építhető be a járművekbe.