25 év tapasztalata egy helyen

Tudásbázis

A fukarság nem célravezető, ha dízeles autók alkatrészeinek kiválasztásakor, mint a gázolajszűrő és adagoló. A mai motorok már nem kopnak olyan drasztikusan, mint évtizedekkel ezelőtt. Alig-alig fordul elő fémes szennyezés a fáradt olajokban. Igaz, számos hatékonyságot javító adalék található egy egyszerű sebváltó olajban is, a különféle vegyi eredetű szennyeződések, kicsapódások és leülepedett részecskék, idegen molekulák gyakoriak, ez indokolja a minőségű olajszűrők alkalmazását. Amennyiben a legjobb márkák közül választunk: Bosch, Coopersfiaam, Delphi, Mahle Knecht, Mann Hummel, akkor hosszabb ideig használhatjuk. Ha inkább a középkategóriásakat engedi meg a pénztárcánk, mint a Filtron, Jakoparts, Champion, akkor rövidebb csereperiódussal számoljunk.

Üzemeltetés

Bár a gépkönyvek gyakran 50 000 km-es csereperiódust írnak elő, ezt szinte csak a flottaüzemeltetők tartják be. Célszerűbb a gázolajszűrőt legalább minden olajcsere alkalmával váltani. Nagyjából 15-20 000 kilométerenként, de ha valaki nem autózik ennyit, akkor legalább évente egyszer. Ha elhanyagoljuk, akkor a szennyeződés előbb a porlasztócsúcsok meghibásodásához vezethet, sőt az adagoló és a motor tönkremenetelét is okozhatja! A tudatos karbantartás a gázolajszűrők esetében remek befektetés. Használt gépkocsi vásárlásakor a szerelők a kivett olajszűrő állapotából pontos képet kapnak arról, hogy mennyire törődtek a járművel. A belőle kifolyatott olaj színe, viszkozitása, sűrűsége, a többi leengedett motorolajtól eltérő állaga és minősége jelzi a motor rendellenes működését.  Amennyiben csak erőltetve, deformáció árán távolítható el az iszapos tartalmú gázolajszűrő, akkor azt az autót széthajtották, a gondoskodást, szervizelést elhanyagolták.

A gázolajszűrő felépítése

A gázolajszűrő felépítése

Foghatjuk a fejünket, ha nem cseréltük idejében az olajszűrőnket és új adagoló, motor beszerzése lett a következménye. Ha Bosch forgóelosztós adagoló szükséges BMW, Opel vagy Land Rover autónkba, akkor mélyen kell a zsebünkbe nyúlni: 600-700 ezer forintot kóstál az értékes alkatrész, Audi és Volkswagen esetében talán 100 ezer forinttal olcsóbban megúszhatjuk. Szerencsére a soros és a forgóelosztós adagoló is hosszú életű, a nem megfelelő üzemanyag és a természetes elhasználódásból eredő kopások vezethetnek leginkább meghibásodáshoz. Leginkább az jelzi ezt, hogy a gépjármű teljesítménye észrevehetően lecsökken, komolyan megnövekedik a kipufogófüst, meleg motornál indítási gondok jelentkeznek.

Látható gondok az adagoló környékén

Ha a gázolaj szivárog, akkor a tömítések cseréje szükségessé válik, amikor az adagoló meghajtó tengelyénél észlelünk folyást, a rendszer csapágyazása is megoldásra vár. A hideg indításkor tapasztalt kopogó alapjárat, kék füst szintén baljós előjel, az előtöltést állító elektromos szelep szorul cserére. Ha a teljesítmény számottevő esése következett be, s a diagnosztika minden mást kizárt, akkor megeshet, hogy rossz kenésű, megdermedt gázolaj-törmelék rakódott le a szárnylapátokra, s ezért letapadtak. Előfordulhat, hogy a görgőház megszorul az adagolóházban kenéshiány, kopás, hosszú állás, szennyeződések miatt. Még rosszabb, ha a gumibakok szakadtak el, ez a fogaskerék töréséhez vezet, s a fémdarabkák az adagoló tönkretételét idézik elő. Szerencsésebb esetben csak elektronikai hiba lépett fel az adagoló vezérlő egységénél. Ha az autónk melegen nem akar indulni, talán a szűrő dugult el, de megtörténhet, hogy a nyomóelem kopása miatt nincs elég nyomás, így a porlasztás nem elégséges. Esetleg az adagoló tengelyének szimeringje már nem tömít a vezérműszíj felől, így levegő jut be. Amikor turbós motornál nincs teljesítmény, a turbómembrán is elhasználódhatott.

Az adagoló leggyakoribb hibái egyszerűen orvosolhatóak a szervizekben. A dízeladagoló tesztelésére speciális tesztpadokat használnak, s a megfelelő diagnosztika biztonságot nyújt az autók tulajdonosainak. Ha megóvjuk, tisztítjuk, cseréljük- az adagoló és a gázolajszűrő egyaránt hűségesen fog „szolgálni” bennünket. Ne rajtuk spóroljunk!

Adagoló tesztpad

Adagoló tesztpad